Be the change you wish to see in the world! - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu Be the change you wish to see in the world! - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu

Be the change you wish to see in the world!

Door: anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 November 2014 | Kenia, Makuyu

Lieve mensen,

“Als ik blijf kijken zoals ik altijd heb gekeken,
blijf ik denken zoals ik altijd heb gedacht.
Als ik blijf denken zoals ik altijd heb gedacht,
blijf ik geloven zoals ik altijd heb geloofd.
Als ik blijf doen zoals ik altijd heb gedaan,
blijft mij overkomen wat mij altijd overkomt.

Maar als ik nu voor even buiten mijn cirkel durf te kijken.
Loslaten zoals ik altijd heb gedacht en geloofd,
eens niet doen zoals ik altijd heb gedaan.
Dan zal ik zien wat ik nog nooit eerder heb gezien,
dan gaat er een wereld voor mij open!”

Deze tekst heb ik op een kaartje staan die ik al vanaf 2012 in mijn make-up tasje meedraag en dus ook mee naar Kenia heb genomen. Ik wil dit graag met jullie delen omdat het mij inspireert wanneer ik deze af en toe weer eens lees. Nu ik hier ben las ik hem pas na 6 weken, maar dat was precies op het moment dat ik het net weer even nodig had! <3

In de afgelopen week hebben we onverwachts een hele indrukwekkende rosary gehad. Als je de rosary bid dan gebruik je een rozenkrans waarbij elk kraaltje voor een soort gebedje staat. Je hebt verschillende gebedjes die je kunt gebruiken die je kunt opzeggen, zingen en dat in kan weer in alle mogelijke talen! Wij doen dit altijd gemixed in het engels en kiswahili.
Je begint onderaan de rozenkrans met “our father” gevolgd door “glory be” gevolgd door 10x “hail mary”. Op die manier ga je dus alle kraaltjes van de rozenkrans af en elke keer als je weer bij 10x “hail mary” aan komt kun je eerst zeggen waarvoor je gaat bidden bijvoorbeeld: “In this mistery let us pray for our family that they may live in peace”. We doen dit elke dag met de kids van het Mazzarello house buiten op een muurtje of terwijl we heen en weer wandelen, maar nu was het anders dan anders…
We gingen met de kinderen en sisters naar de kerk waar we zagen dat alle kinderen van het gehele project al klaar zaten voor de rosary. Stel je dus voor dat er zo een 200-300 mensen in de kerk zitten en het dus stampend vol was! Toen Father Abel de dienst begon begrepen wij pas dat blijkbaar alle salesianen en duizenden mensen in heel Kenia, Tanzania en Soedan exact op hetzelfde tijdstip de rosary gingen bidden om Don Bosco te bedanken. Het was echt een ontzettend krachtige en fijne dienst. Helemaal wanneer ik me bedacht dat precies op hetzelfde moment letterlijk duizenden mensen samen met ons de rosary bidden ging het kippenvel over mijn hele lijf, prachtig!

Op 31 oktober 2014 hebben wij hier samen met de kids van het Mazzarello House kerst gevierd. Dit was zo vroeg omdat alle kinderen naar huis/familie gaan omdat de zomervakantie er aan zit te komen en zij er niet zijn met kerst. Het was werkelijk een geweldige avond met het echte kerstgevoel zoals in de Amerikaanse films! Jessy en ik hadden onszelf voor het eerst in 7 weken heel mooi opgemaakt, haren gekruld en mooie kleding aan maar dit vonden de kleintjes toch wel een beetje gek hihi. De grotere meiden vonden het geweldig en de complimentjes vlogen om onze oren!
We begonnen met een gebedje gevolgd door lekker eten met frisdrank die wij vergoed hebben van het sponsorgeld. De aller kleinste mochten beginnen met hun ingestudeerde optreden en het was echt heel erg schattig.. Verkleed als Maria, Jezus, schapen, herders en engeltjes deden ze stuk voor stuk hun uiterste best!! Al zingend versierden zij de kerstboom die in het midden klaar gezet werd. Natuurlijk konden wij niet achter blijven met een optreden… Dus ik had voor ons een mooi stukje geschreven over de kracht van het samenwerken en dat helemaal in het Engels! Terwijl we dat deden hebben we een aantal kinderen uitgekozen waarmee we een ‘’Human christmas tree” gingen bouwen! Het was echt heel erg hilarisch en het ging niet helemaal geweldig maar de boodschap was duidelijk: “Samen bereik je meer dan alleen!” We sloten af met een Nederlands kerstliedje ‘Oh denneboom’ die we op een groot bord hadden geschreven zodat iedereen mee kon zingen, wat hebben wij gelachen!
Na alle optredens was het tijd om onze eigen gemaakte kerstkaarten te geven aan diegene die we op ons lootje hadden staan. Dit werd uitgebreid gedaan waardoor er voor elke kerstkaart even aandacht was, geweldig! Daarna gaven de Sisters aan de meiden een mooi vestje en aan de kids een mooie knuffel. Jessy en ik hadden luxe crispy chocolaatjes geregeld die in een mooi glinsterend gekleurde verpakking zaten. De kinderen waren zo ontzettend blij en dankbaar het was echt heel erg fijn om te zien en het voelde echt als kerst! We hebben nog even samen gedanst en zijn na het opruimen allemaal met een voldaan gevoel gaan slapen. Wat hebben wij een extra bijzondere kerst gehad dit jaar zeg!

Nog een klein leuk weetje….

Ik voel me soms net alsof ik een padvinder had moeten zijn hahaha… Zo zat ik vanmorgen nog mijn kleren te ‘strijken’ met mijn stijltang, maak ik waslijnen vast met knopen waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden en plak ik alles wat kapot is stevig weer vast met duck-tape!

Vandaag gaan Jessy en ik samen naar Thika voor een 4-daagse retreat (mediteren/bidden) waar we later meer over zullen vertellen, tot snel!

Liefs en een dikke knuffel,
Aniet

  • 02 November 2014 - 11:40

    Heidi:

    Je bent een bijzonder mens, zit m in de naam denk ik..;-)

  • 02 November 2014 - 13:29

    Rita Hermsen:

    Lieve Anita,
    Toch bijzonder dat je nu de kerst al heb gevierd, nu oud en nieuw nog?
    Wat gaan de weken toch snel voorbij.
    Zo kan je zien dat teksten die je allang bij je draag, in ene keer een heel andere betekenis krijgen.
    Groetjes Perry Rita en de kids

  • 03 November 2014 - 08:47

    Mama:

    Lieve Anita,

    Wat een mooie tekst blijft het toch.... het is een tekst die we al jaren lezen om weer in onze kracht te komen. De kracht hiervan is elke keer op het juiste moment weer magisch. Wat fantastisch dat je deze hebt meegenomen naar Kenia!
    Je omschrijft de kracht van het bidden met heel veel mensen tegelijk.... wow wat zal die energie prachtig en indrukwekkend zijn geweest. Daar moet je zeker kippenvel van hebben gekregen. Als ik dit lees dan doet de energie hiervan zelfs wat bij mij...
    Wat een mooie belevenis om Kerst te vieren met de kinderen op een manier die zo intens is. De dankbaarheid voor een cadeau, dansen en zingen en mogen genieten van een beker limonade dat doet me wat.... jullie creëren samen een speciaal stukje hemel op aarde. En dat met weinig! Tel je zegeningen!

    Op dit moment van schrijven zitten jullie in retreat. Mooi moment om juist in deze maand stil te staan en bij jezelf naar binnen te gaan. Ze zeggen dat je hierdoor bij je "lagen" komt van weerstand en je jezelf ontmoet in al je schoonheid en liefdevolle kracht.... dat is een zegen meisje... ik bidt met je mee..

    Veel liefs van mama, veel liefs van mij & Erik, veel liefs van ons allemaal!
    Ik hou zielsveel van je, knuffel van liefde voor jou schatje

    xxx


  • 12 November 2014 - 11:33

    Georgina:

    lieve anita! wat krijg je een groot hart! helemaal gevuld met liefde! houd het vast en laat het nooit meer los.

    dikke kus <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Welkom op mijn pagina van waarbenjij!! Vanaf 10 september 2014 tot maart 2015 zal ik vrijwilligerswerk met straatkinderen in Kenia gaan doen. Via deze pagina kun je een half jaar met mij meereizen vanuit je luie stoel! :D Veel lees plezier! liefs Anita

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 17169

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 Maart 2015

Mijn eerste lange & verre reis!

Landen bezocht: