beauty begins the moment you decide to be yourself - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu beauty begins the moment you decide to be yourself - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu

beauty begins the moment you decide to be yourself

Door: anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

16 Oktober 2014 | Kenia, Makuyu

Lieve vrienden,

Soms, heel soms, kun je jezelf zo op je plek voelen. Je weet en voelt aan alles dat je precies bent waar jij op dat moment moet zijn. Dat is hetgeen waar ik in geloof, op elk moment ben je precies waar je zijn moet en mag je open staan voor de mooie lessen die er voor jou in deze wereld zijn! Soms is het moeilijk te begrijpen waarom jou of iemand anders iets overkomt, maar ik geloof oprecht dat alles gebeurd met een reden! <3

Zo is deze ervaring in Afrika voor mij een grote spiegel waarin ik mag kijken naar mezelf, wie ben ik en waar sta ik op dit moment in mijn leven? Zoals sommigen weten is mijn zelfvertrouwen niet altijd even goed geweest… Ik heb en doe nog steeds hard mijn best om weer van mezelf te gaan houden en dit beetje bij beetje op te bouwen. Ik ben dankbaar dat ik er hier nog eens extra de kans voor krijg om daaraan te werken en ik pak deze met beiden handen aan!

Voordat wij naar Kenia gingen zijn er maanden aan voorbereiding vooraf gegaan. Zo had ik de eerste paar weken veel moeilijker verwacht. In de eerste twee weken heb ik af en toe een momentje gehad waarin ik me wat minder voelde maar daarna ging het eigenlijk prima!

Afgelopen week ben ik begonnen met helpen in de creatieve club. Op elke woensdagmiddag is er op de secondary-school een clubmiddag waarin leerlingen bij een club kunnen aansluiten wat zij leuk vinden. Zo is er een creatieve club/muziek club/wetenschap club/wiskunde club enz.
De lerares van de creatieve club heet Paris, ze is erg aardig en laat me vrij om de invulling van de les vorm te geven. Op een fijne manier denkt ze met me mee wat erg prettig werkt. Ik had bedacht om te gaan mozaïken met kranten/tijdschriften/dingen uit de natuur. Een schot recht in de roos want dit hadden ze nog nooit gedaan en ze waren allemaal enorm enthousiast om dit te leren! Samen met teacher Paris heb ik besloten om er een wedstrijd van te maken. De studenten hebben we in 5 groepen verdeeld en de groep die het mooiste mozaïek project op A3 formaat maakt wint een super toffe prijs die ik van het sponsorgeld ga vergoeden! (ideetjes voor prijzen zijn welkom.. ik moet namelijk nog bedenken wat!)

Na 3 weken ben ik dan eindelijk geholpen aan mijn kies! :D Ik was erg zenuwachtig en toen de tandarts de machine aanzette werd het er niet beter op want het klonk alsof er een vliegtuig ging opstijgen! Er werd een grote groene doek over me heen gelegd en de haakjes en spulletjes werden uit een klein metalen schoonmaakkastje(zie foto’s) gehaald. Na het boren begon hij tot onze verbazing rustig aan een tafel te kleien terwijl de assistente met het zuigapparaat nog steeds in mijn mond zat. Toen de tandarts klaar was met kleien drukte hij het stukje in mijn kies en klaar was kees! Nee niks geen verhardingslamp en ik hoefde ook niks te betalen want ik moest eerst maar aankijken of het wel goed was haha! Na een week proefde ik nog steeds af en toe een chemische smaak maar dit schijnt normaal te zijn hier…

Voor de primary school zijn we er al uit wat we graag willen sponsoren aan hun. Uit ons onderzoek bleek dat voor de hele school 1 doos met kleurpotloden is en de kinderen verder hun eigen spullen moeten kopen. Ook wanneer zij ontzettend arm zijn word er verwacht dat ze hier zelf aan komen. In januari begint het nieuwe schooljaar weer en wij gaan voor elke groep van 1 t/m 8 een grote plastic bak geven met daarin pennen, potloden, gummen, puntenslijpers, kleurpotloden, schriften en schoolkrijt voor alle leerlingen! Zodat zij allemaal een goede start kunnen maken. De principal is erg enthousiast over ons idee en wij natuurlijk zelf ook!!

Op de vrijdagavonden is er recreatieavond voor de kids van het Mazzarello house. Wij mogen het binnenkort een keer organiseren en houden dan een Hollandse avond waarin we de volgende spelletjes gaan spelen: spijker-poepen/ stoelendans/ peperkoek happen/ snoep uit water happen/spijkerbroek-hangen. Daarnaast zullen we frisdrank en koekjes meebrengen voor in de pauze. Dus kortom dit word een super coole avond! En ook deze avond zal vergoed worden van het sponsorgeld.

Samen met de sisters hebben we voor volgende week zaterdag een dagje uit gepland met de kids van het Mazzarello house. We gaan met zijn alle naar een weeshuis voor baby olifantjes en leeuwen!! Daarna gaan we heerlijk picknicken en op visite bij een opvanghuis voor kids die besmet zijn met HIV zodat zij samen kunnen spelen. Op deze dag kunnen we hun allemaal een dagje echt kind laten zijn zonder zorgen! En natuurlijk zullen we ook deze dag van het sponsorgeld vergoeden! (Omdat alles hier spotgoedkoop is kunnen we ontzettend veel leuke dingen doen en het geld is nog lang niet op!!)

Tot slot vieren we op 31oktober al kerstavond met de kids van het Mazzarello house. Want half november hebben zij vakantie en is bijna iedereen naar huis daar. We hebben lootjes getrokken en iedereen moet een mooi kaartje maken voor diegene die hij/zij heeft. We doen expres geen cadeaus omdat sommigen zo arm zijn dat ze dit niet kunnen kopen. Om ze niet in verlegenheid te brengen is er gekozen voor een kaartje met een mooie wens daarin! ENNNN jaja er komt een mega kerstboom hihi!!

Ik zal in mijn volgende blog proberen ons werk ritme een beetje te beschrijven maar ook voor ons is dit elke dag weer een leuke verrassing! We hebben maar een aantal vaste tijden en de rest vullen we elke dag zelf in. Ook zal ik dan beschrijven hoe een dag voor de kids eruit ziet… De meeste tijd zijn wij bij het weeshuis Mazzarello, het voelt echt als thuis komen voor ons; Love makes a house a home<3

Kwaheri,

Liefs Aniet!

  • 16 Oktober 2014 - 20:07

    Sandra:

    Leuk om te lezen Aniet. Doet me goed dat je het zo naar je zin hebt xxx

  • 16 Oktober 2014 - 20:39

    Rita:

    Fijn dat je op je plek zit en het zo goed naar je zin hebt. Hopelijk hoef je niet meer terug naar de tandarts, lijk me niet echt een heel prettige ervaring. Naar de kerst ook nog oud en nieuw bij jullie, meet vuurwerk? We wachten op je volgende verhaal.
    Xxx Perry Rita en kids

  • 16 Oktober 2014 - 21:03

    Tate Eef :

    Hoi mop wat een verhaal en twijfel niet aan je zeelf wand je doe zeper goed je best en wat een goed iedee van jullie en een holand ze avond dat kene ze niet koek happen en broek hannen ha ha ik zie het al voor mij dat wordt laggen hahaha lief van ons en een dikke knufel

  • 16 Oktober 2014 - 22:51

    Riekie Jacobs :

    Hi Anita vind het super om je blogs te lezen, zo geniet kistende een beetje met je mee . Ook je filmpje op FB je had een pakketje uit NL gekregen en vierde "kerst" haha. Geniet nog voor je het weet is deze leuke tijd om. Xxxx Riekie en Gerrit

  • 17 Oktober 2014 - 15:14

    Mama:

    Loves makes a house a home... Wow Aniet wat een mooi verwoording van jou gevoel en belevenis! Je hebt gelijk..... Met liefde in ons leven en de liefde in ons hart voel je je overal thuis. Doet me goed lieve schat!

    In het leven krijg je levenslessen aangeboden en wij weten dat er voor jou (ons) de nodige lessen zijn gepasseerd... Weet dat we trots op je zijn dat jij ervoor openstaat om te leren, dat je het ziet en herkend en dan dicht bij jezelf kunt blijven. Je bent wie je bent door te ZIJN. Dat maakt dat jij, JIJ bent. Een unieke jonge dame in de bloei van haar leven. Het maakt je een mooi mens...

    Wat mooi dat jullie kerst vieren met de kinderen op een manier waarin iedereen gelijkwaardigheid mag beleven. Dat is op zich al een geschenk uit de Hemel.
    Je schrijft dat jullie een kerstboom gaan plaatsen..... Wat mooi! Ik zie in gedachte jullie samenzijn, de warmte van een kind met een glimlach en het vreugdevolle gezang met elkaar. Met een beker limonade en een koekje. In dankbaarheid en geloof dat ze krijgen wat ze nodig hebben.... Liefde en gezondheid met een kans op een mooie toekomst..... Ik zeg " daar steek ik een kaarsje voor aan"!

    Napenda Vizuri (het ga je goed)

    Upendo mama XXX

  • 18 Oktober 2014 - 16:45

    Georgina:

    hallo lieverd!

    ik ben het helemaal met je eens... niks gebeurd zomaar... we zijn allemaal mens en we hebben allemaal de zelfde 24 uur op een dag.

    heerlijk dat je zo opbloeit.

    ik heb trouwens de foto´s bekeken van de tandarts en waarvan een foto is gemaakt is nog best prima haha. het schoonmaak apparaat is een sterilisator(wel een oudje zo te zien haha, aan de draaideur) dit apparaat dood alle bacteriën en verwijderd alle lichaamsvloeistoffen. zoals speeksel en bloed. heeel fijn dat de tandarts die heeft haha! en de vulling die je nu hebt is waarschijnlijk van cavit gemaakt. dat hebben we in Nederland ook en dat gebruiken wij hier als noodvulling. ik heb gezocht naar hoelang het goed blijft in de mond.. maar dat heb ik niet kunnen vinden.

    ik dacht misschien stelt het je een beetje gerust :)

    heel veel plezier en succes met alle activiteiten veder!

    dikke kus georgina


  • 19 Oktober 2014 - 19:30

    Heidi:

    Wat een mooi verhaal weer en inderdaad dingen gebeuren met een reden, op de mindere momenten kun je jezelf afvragen waarom het jou overkomt (kwam) maar in die goede tijd weet waarom het je overkomen is. Zet m op!

  • 20 Oktober 2014 - 09:53

    Hans:

    Hi Anita,
    leuk als altijd om weer te lezen wat je zo bezig houdt en welke levenslessen je constant voorgeschoteld krijgt. Once in a lifetime experience.
    Geniet er van meid.
    Kort nu, je weet wat er bij ons allemaal speelt. Meer volgende keer.

    Groetjes, Hans en Claudia xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Welkom op mijn pagina van waarbenjij!! Vanaf 10 september 2014 tot maart 2015 zal ik vrijwilligerswerk met straatkinderen in Kenia gaan doen. Via deze pagina kun je een half jaar met mij meereizen vanuit je luie stoel! :D Veel lees plezier! liefs Anita

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 17171

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 Maart 2015

Mijn eerste lange & verre reis!

Landen bezocht: