Maisha marefu! - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu Maisha marefu! - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu

Maisha marefu!

Door: anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

21 December 2014 | Kenia, Makuyu

Afgelopen maand heb ik samen met Jessy een onbeschrijfelijke rondreis door Tanzania gemaakt!! We hebben enorm veel mogen zien, proeven en ervaren terwijl we met onze backpacks het hele land door gingen. Van het prachtige eiland Zanzibar in het oosten tot het Malawi Lake in het zuiden, via Iringa in het westen door naar Moshi in het noorden! Voor nu neem ik jullie mee naar mijn hoogtepunten van deze rondreis…

We begonnen met een indrukwekkend maar lang durende busreis (14u!) vanuit Naïrobi naar Dar es Salaam. Het is zo mooi om met de bus te reizen want daardoor zie je ontzettend veel van het land en de verschillende dorpjes/stammen! Onderweg zagen we veel mensen lopen van de bekendste stam in heel Afrika, de Masai! Door de enorme aantrekkingskracht op toeristen zijn zij de enige stam die niet van uiterlijk veranderen. Je herkent hen aan de rode doeken als kleding, tunnels in hun oren, enkel/arm bandjes met kleine gekleurde kraaltjes en met een stok/speer in hun hand lopen ze achter hun vee aan de hele dag.
We reden veel door kleine dorpjes heen met het typische uiterlijk wat je zou verwachten als je nog nooit in Afrika bent geweest… Huisjes gebouwd van stokken, takken en klei. Sommigen met een plastic zeil als dak en anderen van stro/riet. Kids die met blikjes voetballen, moeders die zittend op de grond eten bereiden of de was doen, jongeren die onder de bomen relaxen op autobanden en vrouwen+mannen die met grote emmers op hun hoofd lopen. Kortom het was prachtig om te zien!

De volgende dag begon onze mini-vakantie op het nieuwe Ibiza: ZANZIBAR! Parel witte stranden, licht blauwe zeeën, cocktails in overvloed en bovenal een heerlijk brandend zonnetje! Hier kwam ook het besef dat wat wij in de afgelopen maanden hebben meegemaakt niet niks is en eigenlijk heel snel als ‘normaal’ aanvoelt… Het was ook een moment van alleen maar even rust, bijkomen en genieten! Zo vond ik het heerlijk om te zeilen over de Indische Oceaan terwijl op de achtergrond de zon onderging. Als kers op deze verschrikkelijk lekkere taart hebben we gewoon met wilde dolfijnen gezwommen!! Of dat wel kan? JAZEKER! We kregen snorkel spullen, stapten in een klein vissersbootje en als captain Jack zei springen dan sprong je heel vlug in het water. De dolfijnen kwamen zo ontzettend dichtbij dat ik ze bijna kon aanraken en bleven soms heel lang onder mij zwemmen. Als ze weer wat verder weg zwommen dan klommen wij gauw de boot in en gingen ze achterna, het was echt zo ontzettend gaaf!!!
Een leuk weetje is dat we ons motto vonden op Zanzibar.. “Maisha Marefu” wat betekent “celebrate life”, want dat is precies wat wij doen!

Na Zanzibar werd onze reis vervolgd in Dar es Salaam. We gingen met zijn tweeën in deze enorm stad maar eens de buurt verkennen en kwamen plotseling, jawel, een bioscoop tegen!! Zo blij als een kind in de snoepwinkel stond ik kwijlend voor de ramen want “The Hungergames” draaide daar gewoon!! We besloten de volgende dag maar gelijk naar de film te gaan en geloof me je had ons moeten zien… We bleven elkaar maar aan stoten en zeggen “oh kijk ons nou, zitten we dan in een bioscoop, in Afrika, met cola én caramel popcorn!!”. Het was zo ontzettend genieten voor ons en ik hoop dat ik dat kan vasthouden als ik weer in ons Nederlandje ben. Vaak vergeten we om de kleine dingen te waarderen, het valt zo snel onder ‘normaal’ terwijl het echt 10x zo leuk is om naar de bios te gaan als je er zo bewust van kunt genieten!

Vanuit Dar es Salaam gingen we weer met een bus richting Iringa en ook dit keer was het een hele speciale busreis. We reden namelijk 70km dwars door het nationale park Mikumi heen waar we olifanten, zebra’s, giraffen, bizons, apen en herten zagen!
In Iringa vroegen we aan de fathers of het mogelijk was een safari te boeken in nationaal park Ruaha waarnaar er een wel heel bijzonder gesprek volgde… Hij zei ja natuurlijk wacht maar ik bel wel even.. vervolgens bleek dat de directeur van het nationaal park Ruaha met een half uurtje op de stoep zou staan!! Overrompeld drong pas na 10min tot mij door dat de fathers hem persoonlijk kenden en hij er direct aan kwam om met ons een kopje thee te drinken en het plan te bespreken..!!! We kregen een super mooie luxe kamer in zijn hotel halverwege een berg met prachtig uitzicht over de gehele omgeving en gingen daarnaast een twee delige jeepsafari doen, een in de middag en de volgende dag vroeg in de ochtend. We hadden een super coole jeep waarbij het dak omhoog gedrukt was zodat wij alles goed konden zien met onze hoofden in de frisse lucht. We voelden ons net als echte rangers haha! We hebben zoveel mooie dieren gezien en de eerste dag hadden we veel geluk dat we de meester in verstoppen van heel dichtbij gespot hebben; de cheetah! Verder zagen we olifanten, leeuwinnen, giraffen, krokodillen, nijlpaarden, impala’s, apen, vogels, kudu’s, zebra’s, struisvogels, slangen, stokstaartjes, schildpadden en een soort gekke kippen…. Het bijzondere was dat we zo dichtbij alle dieren konden komen en zelfs off-road gingen om de leeuwinnen van slechts 3meter afstand te bekijken..! Tijdens de ochtend safari zagen we heel veel mooie dieren, zij gaan voor dat de zon te fel is opzoek naar eten. Zelfs mijn wens kwam uit.. want binnen een half uur paradeerde een leeuw lekker mannelijk met zijn manen wapperend in de wind zo vlak langs onze jeep op, geweldig!! Nijlpaarden zijn trouwens echt heel erg hilarisch om te zien rennen, dat komt niet zo vaak voor maar wij hadden opnieuw veel geluk!!

In Iringa zijn we het langste geweest en hadden we het voorrecht om een prachtige bruiloft te zien in de katholieke kerk! Ook al oogde de bruid zelf doodongelukkig iedereen er omheen was vol vrolijke energie. Net zoals bij de begrafenis waar ik eerder over schreef werden wij ook nu bijna helemaal vooraan in de kerk geplaatst terwijl we ook hier deze beste mensen nog nooit hadden ontmoet…
Het gezang, gedans en geklap was al van verre te horen en de energie die deze mensen met zich meebrengen voelt ontzettend fijn. Je kunt het een beetje vergelijken met zo een typisch gospelkoor vol met donkere vrouwen, heerlijk ik hou der van! Een bruiloft hier verschild niet zoveel met een bruiloft in de katholieke kerk in Nederland. Wat ik vooral heel erg leuk vond was dat iedereen aan het eind dansend naar het bruidspaar toe ging om ze te feliciteren. Daarna ging het bruidspaar voorop met alle mensen achter hun dansend de kerk uit op naar de volgende bestemming; het grote feest! Helaas konden we daar niet bij zijn omdat we geen toegangskaartje gekocht hadden van te voren… Het maakt hier niet uit of je de moeder van de bruidegom bent, als je niet 50.000TSH(€25) betaald dan kom je niet binnen op het feest! En al het geld gaat ook niet naar het bruidspaar maar naar de ouders van de bruid… tja verschil moet er wezen he?!

We mochten mee met de leraren van de primary school in Iringa op personeelsuitje naar het Malawi Lake. Wij zouden het in Nederland niet eens in ons hoofd halen om in totaal 14 uur (!!!) te moeten reizen voor een personeelsuitje van ongeveer 2,5uur en dat allemaal binnen 24 uur. Ja het is echt waar, dit kan gewoon hier in Afrika! Onderweg waren de leraren zo blij en hyper actief als kleine kinderen… Gaande weg kwamen wij er pas achter dat het voor de meeste leraren de eerste keer ging worden aan zee! Aan het strand tikte een afrikaanse mami me dan ook de hele tijd aan en zei dan “oh my god look at them!!!” en dan wees ze naar wat mensen die zwommen haha. Tussendoor kregen we natuurlijk nog een kleine kerkdienst gevolgd door een lunch en een half uur vrije tijd voordat we alweer terug gingen met de bus. In de vrije tijd nam dezelfde afrikaanse mami ons mee de biesboesj in en plukten we verse mango, dat was echt mijn hemel op aarde zo ontzettend zoet en lekker!

We hebben natuurlijk nog veel meer meegemaakt maar dit waren mijn hoogtepunten die ik graag met jullie wou delen, ik hoop dat jullie ervan genoten hebben en tot gauw maar weer!

Kwa heri,

Aniet

  • 21 December 2014 - 17:33

    Erik:

    Ik had je al vaker gesproken maar je reis verslag blijft mooi om te lezen. Veel indrukken in landen waar ander waarden tellen. Maar de waarden van de dingen die wij doen en beleven is zeker de moeite waard om daar vaker bij stil testaan. De bruiloft traditie van daar wil ik wel hand haven, ik zal mijn bank nr. Plaatsen op jou bruiloft uitnodiging hi hi. Meisje veel plezier prettige kerst en een mooi oud en nieuw we zullen je missen dikke kus mijn x

  • 21 December 2014 - 18:05

    Rita Hermsen:

    Lieve Anita
    Leuk weer een nieuw verslag van je te lezen, het is maar goed dat je alles opschrijft en foto's maakt, want dit zijn echt te veel indrukken om te onthouden. Super leuk allemaal. Wij wensen jullie twee hele fijne feestdagen en een gezond en gelukkig 2015. Geniet van alle mooie momenten. Dikke kus van ons allemaal. Perry Rita rosa Peter floortje

  • 21 December 2014 - 19:17

    Stevie Vermeer:

    Lieve Anita

    Zit te genieten als ik jou reisverslag zit te lezen .
    Wat een heerlijke tijd beleef jij daar met al die kinderen .
    En nu even op vakantie lekker uitrusten en van alles zien .
    Klinkt allemaal geweldig fijn voor jou dat je het daar naar je zin hebt.
    Hoop voor jou dat de tijd die je er nog bent gaat naar jou verwachting .
    Heel veel plezier geniet ervan oké.
    Hele dikke knuffel Tante Stevie

  • 21 December 2014 - 19:32

    Mama:

    Hallo allerliefste Aniet,

    Terwijl ik je reisverhaal lees probeer ik me visueel voor te stellen hoe jij je voelde en hoe je blikken waren... Waardoor ik al snel in een mooie energie zat en jou glimlach kon zien hihi.

    Wanneer we op tv een documentaire over Afrika zien dan zien we wat jij omschrijft.. waarbij ik me weleens afvroeg of het idd zo zou zijn.. Dat kunnen we hier toch niet voorstellen.
    Maar zo zie je maar dat er ook daar een groot verschil tussen arm en rijk is. Zo ben je in het Paradijs en zo sta je temidden van de straatkindertjes..
    En dan je safari-ervaring... Wow wat een beleving!! Boffers!!

    Schitterend en adembenemend zijn je woorden!
    Ik geniet van je ervaringen en je reisverslag!
    Geniet van de momenten, geniet van de kleine dingen en maak je wensen groot!

    Twakupenda

    Mama XXX

    Fijne kerstdagen en een mooie jaarwisseling! Je zit in ons hart x

  • 21 December 2014 - 23:45

    Georgina:

    Hey lieverd! Nu snap ik waarom het even duurde voordat je weer een blog kon schrijven! Je hebt zoveel meegemaakt
    . Dat betekend ook veel verwerken! Het is mooi om te lezen hoe je dingen opnieuw ontdekt en waardeert, zoals de bioscoop! Ik mis je heel erg! Ik denk veel aan je! Hele dikke kus

  • 23 December 2014 - 19:21

    Heidi Van Haeften:

    Jij hebt t over geluk dat je bepaalde dingen meemaakte (dolfijnen,father die persoon safari kende),zelf geloof ik dat ieder krijgt wat ie toekomt, geniet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Welkom op mijn pagina van waarbenjij!! Vanaf 10 september 2014 tot maart 2015 zal ik vrijwilligerswerk met straatkinderen in Kenia gaan doen. Via deze pagina kun je een half jaar met mij meereizen vanuit je luie stoel! :D Veel lees plezier! liefs Anita

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 17127

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 Maart 2015

Mijn eerste lange & verre reis!

Landen bezocht: