We all seek for a balance in giving and receiving - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu We all seek for a balance in giving and receiving - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu

We all seek for a balance in giving and receiving

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

03 Maart 2015 | Kenia, Makuyu

Ik bedenk me dat over 7 nachtjes mijn avontuur over is. Jaren lang heb ik er naar uitgekeken, gefantaseerd over hoe het zou zijn en kijk nu eens het is al bijna weer verleden tijd. Ik herinner me de eerste weken nog goed en soms leek de tijd stil te staan. Als ik nu terug kijk lijkt de tijd in de 5e versnelling te gaan en voelt het voorbij gevlogen! Ik ben trots op mezelf, trots op Jessy, want we hebben het wel gewoon even allemaal gedaan!
Ik heb alles aangepakt en voel me enorm gegroeid. Het besef dat ik in staat ben mezelf op deze manier te kunnen ontwikkelen, naar mezelf durf te kijken en daar dan vervolgens ook wat mee doe maakt dat ik me zo bijzonder trots voel. Al heb ik nog een goede weg te gaan waarin ik zal worstelen met mijn onzekerheid, ik heb mezelf volledig gegeven en bewust genoten in het hier en nu, elke dag. Het is dan ook een ontzettend gek idee dat over slechts 7 nachtjes ik het alleen nog maar kan hebben over “oh weet je nog…” of “dat was zo indrukwekkend”.

Deze vruchtbare periode zal een goede basis zijn met een gouden randje voor een nieuwe periode in mijn leven waar ik inmiddels ook heel erg naar uitkijk; het thuis komen! Ik kan niet wachten tot ik mijn lieve vrienden en familie weer in mijn armen kan sluiten, maar daarvoor zal ik de kindjes hier eerst moeten loslaten… Afscheid nemen is nooit mijn sterkste kant geweest, dat zal het ook zeker niet worden, maar mensen komen en mensen gaan in ons leven…

Zoals mijn visie zich heeft ontworpen vanuit mijn thuis ben ik ervan overtuigd dat wij allen opzoek zijn naar een balans in het geven en nemen. Een balans in het leven is iets waar ik naar streef en altijd naar zal streven. Soms is het er en soms wankelt het door slechts een klein stootje, that’s life!
Hier in Kenia heb ik mezelf volledig mogen geven maar heb ik ook open mogen staan voor enorm veel nieuwe ervaringen, inzichten, liefde, emoties en vriendschap. Het heeft me meer gebracht dan dat ik ooit had kunnen bedenken en mede dankzij onze lieve sponsors hebben we heel veel waardevols daarvoor terug kunnen doen…

Het volgende is wat wij in de afgelopen maanden hebben kunnen betekenen met het sponsorgeld wat uiteindelijk opgelopen is tot €2500,- (!!!!) :

- We hebben het “pamoja” fonds opgericht voor de laatste jaar studenten van de technische school. Met dit fonds worden er dieren vergoed zodat zij door ervoor te zorgen hun eigen inkomen kunnen verdienen en uiteindelijk een eigen dier kunnen kopen en dan dus het gegeven dier weer retourneren. Op die manier zou er een cyclus moeten ontstaan waar veel studenten mee geholpen zullen zijn! (hier blijven wij van op de hoogte gehouden worden!)
- Twee grote lampen voor de jongens van het boys hostel zodat wanneer de stroom uitvalt ze nog wat kunnen zien. (Dit gebeurd regelmatig!)
- Op de primary school hebben we voor elk kindje waarvan in totaal 450 een schoolpakketje kunnen samenstellen wat bestond uit: een pen, potlood, punten slijper, gum , liniaal en een werkschrift. Daarnaast hebben we voor de peuters/kleuters 12 goede matrassen gekocht aangezien zij bijna op de grond lagen tijdens hun nodige middagslaapje… En voor de hele school hebben we voetballen, volleyballen, basketballen, kleurpotloden, klei en springtouwen gekocht zodat ook zij af en toe nog lekker kind kunnen zijn!
- Voor de kinderen van het weeshuis hebben we een geheel verzorgd dagje uit naar het national park in Naïrobi vergoed waar ze zichtbaar heeeeel erg van hebben genoten! Daarnaast hebben we meerdere recreatie avonden verzorgd waarin we creatief geknutseld hebben en verschillende spelletjes hebben gespeeld. Ook voor hun hebben we twee grote lampen vergoed voor het geval de stroom weer eens uitvalt. En last but not least hebben ook zij ballen gekregen om in de schaarse vrije tijd fijn te kunnen spelen met een echte bal in plaats van een bal die gemaakt is van vuilniszakken…
- Op de secondary school hebben we materialen vergoed voor de creatieve lessen die ik gegeven heb. Samen hebben we de gehele bieb gereorganiseerd waarbij we nieuwe pennen, potloden, dikke stiften, scharen, insteekhoezen en een nieuw registreer boek hebben vergoed.
- Voor de jongens die elke jaar besneden zullen worden hier hebben wij de nodige nieuwe matrassen vergoed (10 stuks) zo een 100 lepels en 6 grote bakken om het eten in te doen vergoed.
- Voor kerstmis hebben we het kerstgevoel meegenomen naar de gevangenis ‘Maranjau’ en hebben we voor elk van de 200 gevangenen een mega groot stuk lekker ruikende zeep vergoed.
- Vanuit Nederland hebben we een grote doos laten opsturen gevuld met spelletjes, creatieve materialen, knuffels, kleren en nog veel meer waarmee we heel wat families/kinderen blij hebben gemaakt.
- In de printing press hier op het terrein hebben we geïnvesteerd door zo een 1000 kleurplaten te laten printen die we de primary school kids mochten inkleuren en aan hun dierbare hebben gegeven voor gratitude day.
- Via de fathers kregen we te horen dat er een studente noodgedwongen uit huis is gegaan. De armoede heeft een grote inpack op het gezin waardoor haar moeder als prostitué is gaan werken en dit doet in het bijzijn van haar kinderen… Helaas word er voor het meisje geen schoolgeld betaald en staat ze er alleen voor. Ze is ontzettend leergierig en smeekt haar school om alstublieft niet van school verwijderd te worden… De fathers hebben haar opgevangen in het girls hostel en wij vergoeden een deel van het schoolgeld + alle boeken om te leren! Met haar zijn er natuurlijk nog veel meer van dit soort gevallen maar voor ieder kind die je helpt telt het…

Lieve sponsors jullie zijn meer dan geweldig en zoals je net hebt gelezen zie je hoe ontzettend veel wij met het geld hebben kunnen doen… Namens alle fathers, sisters, brothers, families en honderden kinderen wil ik jullie dan ook ontzettend bedanken want zonder jullie waren al deze giften niet mogelijk geweest!!

Een hele dikke knuffel en veel liefs,

Anita & tot heeeeel snel lieve allemaal! <3

  • 03 Maart 2015 - 17:54

    Sophie:

    Hai lief meisje
    Vol bewondering en verbazing lees ik over wat je allemaal hebt kunnen sponsoren!
    Wat zal dat een onwijs trots gevoel geven. En wat hebben jullie het ruim besteedt!!
    Zou het niet beter kunnen ..

    Meisje vol met liefde en een tikkeltje ongeduld sta ik dinsdag op Schiphol!!!

    Afscheid nemen bestaat niet want je hebt ze voor altijd in je hart en andersom zal dat ook zeker zo zijn!!

    Veel liefs
    Sophie!

  • 03 Maart 2015 - 18:31

    Hans Bosch:

    Dag Anita,
    Jammer dat we het verder zonder je inspirerende verslagen moeten stellen. Ik heb met heel veel plezier en respect jullie levenswaardigheden gevolgd. Jullie zijn lichtende voorbeelden voor de vrijwilligers die wij (SAMEN en Steungroep Bosco Boys Nairobi) bemiddelen. Grote klasse. Ik wens jullie een blij afscheid en een behouden reis terug. Ongetwijfeld zal ik in oktober wanneer mijn vrouw en ik weer naar Bosco Boys gaan, de nodige lof over jullie horen vertellen. Karibu sana in Nederland. Het ga je goed!
    Hans

  • 03 Maart 2015 - 18:49

    Nienke:

    Wauw Anita, wat een prachtig verhaal!
    Zo mooi om te lezen hoe je deze tijd hebt ervaren!
    Ik kan niet wachten de verhalen van je te horen!
    Nog even genieten in Afrika en met veel liefde gedag zeggen..
    En alvast een goede reis naar Nederland!
    Groetjes ook aan Jessy!
    Liefs, Nienke

  • 03 Maart 2015 - 19:56

    Heidi:

    Jij komt terug in Nederland en ik vertrek uit Nederland. .
    Ik ga alleen niet naar Afrika, maar Zuid-Frankrijk...(geen cultuurshock)
    Ik heb erg genoten van je belevenissen, voor straks in Nederland wens ik je vooral veel plezier.
    Laat het allemaal rustig over je heen komen en bedenk je (maar dat weet je al) hoe het je verandert heeft..
    Al je belevenissen en herinneringen zul je met je mee blijven dragen; hier zul je van blijven genieten en misschien krijg je t een keer moeilijk (of niet), bedenk je dan vooral dat jij die kanjer bent die haar kans greep om haar leven om te gooien voor dat prachtige vrijwilligerswerk.
    Ik heb weer een held erbij; jij!

  • 03 Maart 2015 - 20:00

    Anita Van Den Berg:

    heel lief van jullie allemaal, dankjewel!! :)

  • 03 Maart 2015 - 20:15

    Rita Hermsen:

    Hai Anita,
    Fijn om te lezen dat je het zo goed naar je zin heb gehad dit half jaar.
    Het is een ervaring wat ze je niet meer afpakken. Geniet deze laatste dagen nog lekker van de kiendjes

  • 03 Maart 2015 - 23:49

    San:

    Hi sis!
    Wat is de tijd gevlogen! Nog een weekje en dan ben je alweer thuis.
    We hebben je gemist en zijn heel benieuwd naar alle verhalen!
    Tot dinsdag! Xxxxxx

  • 04 Maart 2015 - 01:18

    Anja:

    Lieve Anita.
    Wat heb ik genoten van je verslagen en wat heb ik nog meer
    bewondering voor je gekregen.
    Je hebt me kippenvel bezorgd maar Oooohhh wat heb ik genoten van je verhalen
    en wat heb je het allemaal mooi beschreven.
    En ja idd....onze dochter (Heidi) vertrekt weer voor 7 maanden (ook te volgen op waar ben jij.nu) maar jij komt weer thuis.
    Geniet van je laatste dagen in Kenia en deze ervaring neemt niemand je (jullie) meer af.

    Lieve Anita ik wens je(jullie)een heeeeeele goede terugreis toe en hopelijk zien
    we elkaar weer eens.
    Lieve groetjes TOPPERTJE.
    Anja

  • 05 Maart 2015 - 09:46

    Mama:

    Lieve schat,

    Wat een wijsheid lees ik..
    Wat een liefde voel ik..
    Wat een uniek mens zie ik..

    Schat wat ben je mooi.... Uniek als geen ander!

    Geef de kinderen maar je laatste mooie glimlach, neem dat mee in je hart, geniet van de reis en sta open om op Schiphol onze enorme liefde en warme knuffels te ontvangen!

    Wij kijken er naar uit!

    Zonnige groet met een dikke zoen!

    Liefs Mama XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Welkom op mijn pagina van waarbenjij!! Vanaf 10 september 2014 tot maart 2015 zal ik vrijwilligerswerk met straatkinderen in Kenia gaan doen. Via deze pagina kun je een half jaar met mij meereizen vanuit je luie stoel! :D Veel lees plezier! liefs Anita

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 533
Totaal aantal bezoekers 17103

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 Maart 2015

Mijn eerste lange & verre reis!

Landen bezocht: