Life begins at the end of your comfortzone - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu Life begins at the end of your comfortzone - Reisverslag uit Makuyu, Kenia van Anita Berg - WaarBenJij.nu

Life begins at the end of your comfortzone

Door: anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

06 November 2014 | Kenia, Makuyu

Lieve mensen,

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde ben ik vanaf afgelopen zondag tot vandaag naar het Vincentian Retreat Centrum geweest voor een “Inner Healing”. Het was echt een hele bijzondere en zware ervaring die ik nooit van mijn leven meer zal vergeten! Ik heb 22 A4-tjes volgeschreven, dat geeft wel aan hoeveel ik heb meegemaakt in slechts 3,5 dag! Omdat het teveel is om allemaal in mijn blog te zetten heb ik mijn mooiste ervaringen voor jullie op een rijtje gezet en daarna een dagindeling gemaakt. Ik hoop dat ik op deze manier kan overbrengen hoe bijzonder dit alles voor mij was!

Ik wil beginnen met de meest bijzonderste ervaring van de hele Retreat voor mij…
“Tijdens de eerste avond werd ik afgeleid door een wel heel bijzondere vlinder, hij had namelijk vleugels zo groot als mijn hand en ik heb nog nooit zo een mooie vlinder gezien!! De volgende avond, maandagavond, hadden we net een dienst gehad over het vergeven van mensen. Hardop vergaven we alle mensen die ons pijn hebben gedaan en deden een gebedje voor hen. Het voelde goed om dit te doen en het oprecht te menen. Toen ik opschreef “ik bid voor diegene die mij pijn hebben gedaan en ik vergeef ze” vloog exact dezelfde vlinder weer langs!
En net als je denkt dat het niet nog magischer kon zal ik je vertellen wat er op dinsdagavond gebeurde… Dit was voor mij het aller mooiste moment van de hele Retreat! Het klinkt gek maar we moesten in paren van 2 om de beurt knielen en de ander zijn voeten vast houden. Degene die stond moest zijn handen uitstrekken boven de knielende persoon. Terwijl we dit deden zeiden we hardop de namen van de mensen die ons pijn gedaan hadden en wij oprecht vergaven daarvoor. De tranen rolden over mijn wangen toen ik de namen opnoemden, maar het voelde zo goed! Toen het mijn beurt was om te staan schreeuwde ik samen met iedereen mee om de mensen te vergeven. Nog vol emotie schreeuwden we allemaal een paar minuten lang “HALLELUJA” “HALLELUJA” “HALLELUJA” zo krachtig was dat! Daarna ging er weer typisch Afrikaanse muziek aan, mijn gevoel was zo intens gelukkig en vreugdevol. Vol overgave dansten we met zijn allen op de muziek en net toen ik met een grote glimlach op mijn gezicht stond te genieten schrok ik… Jawel, exact diezelfde, mooie, bijzondere, unieke en grote vlinder vloog uit het niets ineens 10cm van mijn gezicht af…….. Mijn avond kon niet meer stuk!”

Lichtelijk nerveus kwamen we zondag aan het eind van de middag aan op een groot terrein waar hele rustige muziek ons tegemoet kwam. Je voelde direct dat er een hele fijne energie was waar ik meteen kalm van werd. Alleen al omdat ik geen telefoon/camera/laptop mee had en totaal geen contact met de buitenwereld kon hebben gaf me rust…
Nadat we onze inschrijving bevestigd hadden heb ik een bijbel, prayer book, song book en twee CD’s gekocht. Met name de bijbel, prayer book en het song book hadden we nodig elke dag.
We werden verwezen naar de vrouwen-slaapzaal waar we allebei onze ogen uitkeken… Er stonden allemaal stapelbedden met 2 en 3 verdiepingen en er waren in totaal 304 slaapplaatsen in deze zaal!!
De wc’s waren gaten in de grond.. en op de een na laatste dag kwam Jessy erachter dat er toch een aantal gewone wc’s bleken te zijn haha! Verder was het bijna vechten om water wanneer je wou douchen… Dus ik heb mijn fles water maar gepakt om me daarmee te wassen, terwijl ik om mezelf moest lachen ging dat eigenlijk best prima behalve dan dat ik dus om 4.45u mezelf buiten stond te wassen! Achja kleinigheidje houd je toch zal ik maar zeggen… ;)

Toen de dienst begon kroop er een rilling over mijn lijf van top tot teen, het was zo ontzettend indrukwekkend om met 670 mensen tegelijk hardop te bidden! Ik weet nog dat na een half uur bidden mijn gedachten al afdwaalden en ik dacht: “oh lord waar ben ik aan begonnen??” maar deze gedachte was gelijk weg toen er een liedje tussendoor kwam.
Daar stond ik dan tussen allemaal Afrikaanse mami’s luidkeels te zingen, dansen en te klappen! Het voelde alsof we allemaal verbonden waren terwijl ik deze mensen helemaal niet kende…
Ik heb een paar momenten gehad dat ik zoveel emoties voelde en ik het liefste even zou willen huilen maar tegelijk kreeg ik een grote glimlach op mijn gezicht, wat was dit bijzonder om mee te maken!! We hebben op alle mogelijke manieren gebeden en voor iedereen die ik ken; mijn familie, vrienden, collega’s, kennissen en zelfs voor onze ‘vijanden’.
Tijdens de velen uren van het bidden/mediteren kwamen er mooie lessen naar voren. Ik merk dat het geloof hier nog extremer is als dat ik al dacht en daarom probeer ik tussen de strenge geloofsovertuiging door mijn eigen overtuiging meer vorm te geven. Er zijn dingen die ik zeker meeneem in mijn leven, maar ook dingen die ik respecteer en laat voor wat het is. Wat vinden zij? Hoe vind ik dat? Hoe denken zij? Wat denk ik? Hoe doen zij? Hoe wil ik doen? Wat wil ik meenemen in mijn leven en wat niet?

Ze hadden op het grote terrein ook een soort Amerikaanse Highschool keuken uit films waarbij je met een bord langs loopt en ze letterlijk het eten op je bord flatsen haha. In de pauzes moesten we in stilte lopen terwijl de kookstaff al biddend/zingend het eten verzorgden. Staand moesten we het eten vlug naar binnen duwen om weer binnen een kwartier terug te zijn, want zoals hun zeiden:
“Je komt hier niet om te eten maar alleen om te bidden! Priester: GOD IS GOOD? People: ALL THE TIME!“.

Hier volgen een aantal fijne momenten, grappige uitspraken en mooie lessen. De stukjes zijn allemaal overgenomen uit mijn dagboek! Lieve mam en Erik… ik kwam zelfs een paar mooie lessen tegen die ik van jullie al heb mogen leren, dankjewel voor jullie wijsheid! <3

“No one is an accident, we all have a purpose!”

“Daar stond ik dan om 5.30u bibberend van de kou (!) te dansen, zingen en klappen met al deze fijne mensen, geweldig!! Ik probeer om me voor de volle 100% mee te laten nemen en sta open voor deze unieke ervaring.”

“Wees dankbaar voor alles wat goed/slecht is in jou leven; In de momenten dat je door de diepste dalen gaat en je denkt het niet meer aan te kunnen onthoud dan dat daar je uitdagingen liggen. In de momenten dat het goed gaat onthoud dan dat je dit oprecht mag waarderen, neem het niet aan als vanzelfsprekend maar geniet er bewust van. Leef in het moment, in het hier en nu!”

“Toen we vroegen om het woord van God kwam er vervolgens een hele krachtige wind. Na een tijdje vroegen we met zijn allen of Hij de wind weer wou kalmeren en geloof het of het niet maar na 5 min. was het windstil!!”

“Open je hart en houd van jezelf zodat je ook anderen in je hart kan laten. Zij die geen liefde voor zichzelf hebben kunnen dit ook niet aan anderen geven, want wat je niet hebt kan je ook niet geven!”

“Mijn rugzakje is weer wat voller, hij is gevuld met de wijsheid van hele mooie lessen die ik hier mocht leren!”

“Terwijl ik naar de priester luisterde met mijn ogen dicht leek het net alsof ik daar alleen zat zoveel rust voelde ik.”

“Kinderen zijn een reflectie van hun ouders, ouders reflecteren zich op hun kinderen zoals een ieder van ons zichzelf reflecteert op zijn omgeving. Dus ook datgene waar jij je aan ergert bij een ander is een reflectie van jezelf!”

“Soms is het lastig om te blijven luisteren en moest ik me echt inspannen, maar goed wat wil je als je ineens 15 uur op een dag gaat
bidden/mediteren!”

“Jij bent degene die verantwoordelijk is voor jouw daden. Je hebt altijd een keus en als dit een keer de ‘verkeerde’ keus is neem dan ook de verantwoordelijkheid voor de consequenties die bij jou keus horen. Onthoud dat mensen niet perfect zijn en dat ook niet hoeven te zijn!!”

“Aan het eind van elke avond legde iedereen hun sjaals/doeken op de grond. De eerste avond stond ik raar om me heen te kijken en me af te vragen wat gebeurd hier?? Vervolgens werd het Holy Sacrament door de priester over het pad van sjalen/doeken gedragen en knielden wij allemaal om het prachtige beeld te eren. Het beeld staat voor “the body of Christ” en is heel erg belangrijk in het katholieke geloof.”

“Terwijl een priester alle Holy Saints opnoemt denk ik terug aan de velen bijzondere momenten van afgelopen dagen. Ook denk ik aan alle emoties die daar bij kwamen kijken, wat heb ik die intens beleefd… Ik denk aan Leah een meisje die stond te springen om mijn aandacht en deze met beidde handen aanpakte. Ze schreef zelfs een mooie brief met lieve woorden zoals “i love you like you’re my own sister”, ik ben blij dat ik bijna de hele retreat samen met Leah heb meegemaakt! <3

De dagindeling;
5.00u De bel gaat en er word elke ochtend hetzelfde, fijne , rustige liedje gedraaid om op te starten.
5.30u Met zijn allen gaan we bidden/mediteren/zingen/dansen. Tijdens het bidden worden we begeleid door een vrouw die met ons mee bid door een microfoon.
8.30u Je hebt een kwartiert de tijd om in stilte en staand te gaan ontbijten terwijl de kookstaf hardop bid.
8.50u Met zijn allen gaan we bidden/mediteren/zingen/dansen. Tijdens het bidden worden we begeleid door een vrouw die met ons mee bid door een microfoon.
13.00u Je hebt een kwartier de tijd om in stilte en staand te gaan lunchen terwijl de kookstaf hardop bid.
13.20u Met zijn allen gaan we bidden/mediteren/zingen/dansen. Tijdens het bidden worden we begeleid door een vrouw die met ons mee bid door een microfoon.
13.20u Op dinsdag was het nu tijd voor de “confession” en daarna kon je voor jezelf gaan bidden/mediteren.
16.30u Op 2 dagen hadden we nu tijd voor een kleine pauze van 45 min. waarin natuurlijk ook de mogelijkheid was om door te bidden/mediteren.
Op woensdag hebben we met zijn allen terwijl we de holy rosary bidden over het terrein gelopen in groepjes van 4 in de vorm van de rozenkrans.
20.15u Je hebt een half uur de tijd om in stilte en staand te gaan avond eten terwijl de kookstaf hardop bid.
20.45u Met zijn allen gaan we bidden/mediteren/zingen/dansen. Behalve de maandagavond toen hebben we een hele indrukwekkende film over de kruisiging van Jezus gekeken.
22.00u Het verschilde per avond maar ongeveer konden we nu naar bed toe gaan. We werden ieder verzocht om voor dat we gingen slapen voor 10 personen die wij kenden die het nodig hadden 1x “Hail Mary” te bidden.

Liefs en een warme knuffel,

Aniet!

PS: Voor degene die denken dat ik streng gelovig terug kom, maak je geen zorgen, ik geniet enorm van de ervaring maar deze extreme vorm van geloven past niet bij mij als persoon en in mijn dagelijks leven in Nederland.

  • 06 November 2014 - 16:31

    Erik:

    Hoi lieverd,

    Pppfffff wat een mooi verhaal, je bent je zelf mooi aan het ontwikkelen. En de uitspraken hi hi wat een lessen. Meen ze mee in je leven en put er je energie uit. Tot straks dikke kus mijn.

  • 06 November 2014 - 17:37

    Mama:

    Jemig Aniet, wat een intense beleving van mediteren. Byzonder daadkrachtig van je!
    Het fijne van het geloof is dat het bij je moet passen, jou ding op jou manier....en alles hierin is ok. Wanneer een gedachte je ziel raakt en je hart ermee vervult raakt dan hoort het bij je.
    Ik ben dankbaar dat je voor ons hebt gebeden...

    Veel liefs mijn schat, XXX mama

  • 06 November 2014 - 23:34

    Miep Klaassen:

    Hallo lieve Anita,
    Wat heb je het weer mooi verwoord, je belevenissen.
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt daar , en zo geniet
    van de mensen en afrika.
    Op elke foto zie je hoe je intens geniet, heel mooi !!
    Pas goed op jezelf, en ik kijk uit naar je volgende blog.
    Dikke kus van ons uit Huissen. XXXX

  • 13 November 2014 - 11:43

    Heidi:

    Erg mooi verhaal weer, heb in Australië bijna drie weken in een yoga retreat gezeten, was zelfs vegetariër... Deed ook zulke sessies met veel mediteren en zingen, wat een ervaring. Geniet al van het lezen, zet m op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Welkom op mijn pagina van waarbenjij!! Vanaf 10 september 2014 tot maart 2015 zal ik vrijwilligerswerk met straatkinderen in Kenia gaan doen. Via deze pagina kun je een half jaar met mij meereizen vanuit je luie stoel! :D Veel lees plezier! liefs Anita

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 17114

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 Maart 2015

Mijn eerste lange & verre reis!

Landen bezocht: