Het voorbereidings AKN-weekend in Amsterdam! - Reisverslag uit Driel, Nederland van Anita Berg - WaarBenJij.nu Het voorbereidings AKN-weekend in Amsterdam! - Reisverslag uit Driel, Nederland van Anita Berg - WaarBenJij.nu

Het voorbereidings AKN-weekend in Amsterdam!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

01 September 2014 | Nederland, Driel

Hallo lieve mensen!

Afgelopen weekend heb ik samen met mijn reismaatje een ontzettend indrukwekkend voorbereidingsweekend gehad. We werden vrijdagavond verwacht in Amsterdam, hier zouden we gaan logeren bij twee salesianen van Don Bosco. Het weekend was bedoeld om eens te zien hoe vrijwilligerswerk in Nederland in zijn gang gaat.

We begonnen de avond met bijkletsen en kregen daarna een stukje 'veiligheids' training. De volgende morgen moesten we om 09.00u op een adres zijn ergens in Amsterdam zonder te weten wat we daar zouden gaan doen... Aangekomen kwamen we er achter dat we bij een klooster waren waar een aantal zusters van moeder Theresa woonden. Wij gingen samen met hun kilo's aardappelen/aubergines/paprika's en nog veel meer voorbereiden om aan het eind vd middag een warme maaltijd te kunnen uitdelen aan zo een 70 dak/thuislozen! Het was erg gezellig om samen met andere vrijwilligers en de zusters aan de slag te gaan voor mensen die hulp nodig hebben.
Het is gek om te zien dat er in je eigen land allerlei verschillende soorten mensen geen dak boven hun hoofd hebben en daar komen om een warme maaltijd en wat aandacht te krijgen.... Het gaf me een stukje bewustwording dat er overal om ons heen zulke problemen zijn en dat het bijzonder is dat er zoveel mensen zich vrijwillig inzetten om hen die hulp nodig hebben te helpen! Zeker een aanrader om dat eens een keer te doen!!

In de avond hebben we een tour over de beruchte wallen van Amsterdam gekregen. In mijn onschuld daar dus nog nooit geweest... maar wat is dat gek zeg!! Allerlei soorten werk komen daar samen.. van prostituees tot priesters tot seks shows tot hulpverlenings instanties voor dak/thuislozen.... Het kan daar allemaal!

De zondag ochtend zijn Jessy en ik begonnen met een heerlijke lunch voor te bereiden want we zouden het laatste gesprek met onze begeleiders gaan hebben. Na de lunch hebben we feestelijk ons SAMENwerkingscontract getekend en geproost op onze reis waar we al over 9 dagen aan gaan beginnen!!

Tot slot hebben we de middag afgesloten op de wallen bij een bijeenkomst voor drugsverslaafden + dak/thuislozen in een gebouw van het leger des heils.

Liefs,
Anita

  • 01 September 2014 - 14:37

    Hans:

    Hi Anita,

    een goede voorbereiding is het halve werk....
    Leuk om jouw enthousiasme te lezen, te zien hoe je je voorbereid en wat je verwachtingen zijn. Van dat laatste zou ik nog wel wat meer van je willen lezen.

    Vind het fantastisch dat je dit gaat doen, ook wel een beetje beangstigend met al die verhalen van zo ver weg. Toch ook kicken om dit soort kansen te krijgen. Dat was toen ik zo oud was als jij toch wel even anders. Denk dat de reactie van mijn vader toch heel anders zou zijn als ik dit voorstel bij hen neergelegd zou hebben.

    Ergens ben ik dus best een beetje jaloers op de kansen die jullie in dit tijdperk krijgen, de mogelijkheden die er liggen en het daadwerkelijk oppakken van zoiets. Weet niet of ik ditzelfde zou durven als jij nu gaat doen....

    Heel veel sterkte, succes en vooral ook heel veel plezier. Het is een levenservaring die je de rest van je leven mee zult dragen. Zorg dat het positieve herinneringen worden meid!

    Wacht met spanning je berichtgevingen en foto's af!

    Dikke knuffel van je oom Hans

    PS
    Geef je moeder ook een dikke kus en knuffel van me! xxx

  • 01 September 2014 - 14:43

    Anita Van Den Berg:

    Heel erg bedankt hans!! Ik zal ook zeker meer gaan plaatsen over mijn belevenissen zodat jullie samen met mij kunnen meereizen! :)

    Momenteel ben ik een brok spanning haha.. het komt zo dichtbij maar ik heb er onwijs veel zin in! Voor nu is het nog afwachten waar ik precies terecht ga komen en hoe het zal zijn om een half jaar aan de andere kant vd wereld te gaan leven.. We hebben via de mail contact gehad met de directeur van het project, hij is bijzonder aardig en ziet er naar uit ons te ontvangen op het project. Zijn lieve woorden zoals bijvoorbeeld ''gods blessing upon you'' en ''it is enough for the kids to just be there for them'' stellen me erg gerust en geven me het vertrouwen dat we op een goed plekje terecht zullen komen.
    Ik verwacht dat het begin lastig zal zijn voor ons omdat je moet wennen aan de mensen/taal/cultuur en bovenal andere omgeving.. En ik hoop dat het voor mij als een soort thuis zal gaan voelen!

    Lief dat je me volgt en veel leesplezier!

    liefs,
    Anita

  • 02 September 2014 - 09:06

    Marga:

    He Anita...
    Wauw...jij kan het mooi vertellen...dit is al erg leuk om te lezen....kijk uit naar jullie reisverslagen! Spannend he?! Komt nu echt heel dichtbij.. Succes met 'zen' blijven :)
    Groetjes Marga

  • 02 September 2014 - 11:39

    Anita Van Den Berg:

    hihi dankjewel marga! ja het is niet te omschrijven hoe spannend ik het vind om weg te gaan.. ik zeg elke dag wel ohhhh nog zoveel dagen!! haha
    Maar ik heb er alle vertrouwen in!

  • 02 September 2014 - 13:19

    Georgina:

    super leuk! nog maar 8 dagen moppie! woehoeee

  • 07 September 2014 - 19:32

    Suzanne:

    Wat super leuk om de voorbereidingen al te lezen. Mogelijk reageer ik niet altijd maar probeer jullie we te blijven volgen.
    Alvast dames een goede reis toegewenst. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Welkom op mijn pagina van waarbenjij!! Vanaf 10 september 2014 tot maart 2015 zal ik vrijwilligerswerk met straatkinderen in Kenia gaan doen. Via deze pagina kun je een half jaar met mij meereizen vanuit je luie stoel! :D Veel lees plezier! liefs Anita

Actief sinds 08 Juli 2014
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 17104

Voorgaande reizen:

10 September 2014 - 10 Maart 2015

Mijn eerste lange & verre reis!

Landen bezocht: